Arkipyöräilyn edunvalvontaa Joensuussa
Joensuun Polkijat ry ajaa tuloksellisesti arkipyöräiljöiden asiaa monissa työryhmissä ja hankkeissa.
VaikuttaminenPyörämatkojen määrän kasvattaminen 35–38 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä on yksi valtakunnallisen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman (2018) tavoitteista. Joensuu on jo nyt lähellä tavoitetta. Täällä vähintään kolme matkaa kymmenestä (32 %) tehdään pyöräillen. Pyöräilyn kulkutapaosuus onkin yli kolminkertainen maan keskiarvoon verrattuna. (Joensuun kaupunki 2021.)
Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kunnissa panostamista pyöräliikenteen olosuhteisiin. Panostaminen tarkoittaa käytännössä rahallisia investointeja, mutta myös eri toimijoiden mukaan ottamista, kun pyöräilyinfrastruktuuria suunnitellaan ja kehitetään.
Vaikuttaminen on yhteistyötä
Arkipyöräilyn edunvalvontaan erikoistunut yhdistyksemme Joensuun Polkijat ry haluaa edistää monipuolisella vaikuttamistyöllä esimerkiksi turvallisten pyöräilyolosuhteiden rakentamista. Osallistumme aktiivisesti kaupungin työryhmätyöskentelyyn.
Yhdistyksemme on kutsuttu mukaan esimerkiksi Joensuun pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelmaa ohjanneeseen työryhmään, Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO- joukkoliikenteen kehittämisohjelman ohjausryhmään sekä Joensuulaiset nuoret esimerkkinä turvallisen pyöräilyetiketin kehittämisessä -hankkeeseen. Lisäksi olemme jäsenenä talvikunnossapidon ja liikenneturvallisuuden työryhmissä. Annamme myös lausuntoja asemakaavoihin.
Kaikissa näissä toimielimissä voimme tuoda suoraan esille mitä on huomioitava, kun pyöräilyreitistöä rakennetaan ja millaisia tarpeita on esimerkiksi arkipyöräilijöillä.
Vaikuttamistyön tulokset myös näkyvät. Syksyllä 2017 Joensuussa avattiin Suomen ensimmäinen pyöräkatu; joen varrella sekä ruutukaava-alueella pääsee nykyisin pyöräilemään pyöräbaanaa pitkin, ja Joensuusta löytyy myös uudenlaisia kiertoliittymiä, joihin on rakennettu pyöräilijöille erilliset ajoympyrät.
Järjestämme myös erilaisia tempauksia. Syksyisin jaamme valoja valottomille pyöräilijöille ydinkeskustassa. Perinteeksi on myös muodostumassa pyöräilijöiden valokulkue, jossa ideana on koota mahdollisimman suuri pyöräkulkue ja tehdä siitä näkyvä valoin. Keväisin olemme olleet järjestämässä Sateenkaari- ja Jäidenlähtöpyöräilyjä. Näillä tempauksilla haluamme tuoda näkyväksi pyöräilyä ympärivuotisena kulkutapana.
Kohti turvallisempaa liikennekulttuuria
Joensuulaiset nuoret esimerkkinä turvallisen pyöräilyetiketin kehittämisessä -hankkeessa (2020) oli tavoitteena muun muassa lisätä tietämystä eri kulkumuotojen paikasta ja toimintatavoista liikenteessä sekä vähentää eri kulkumuotojen vastakkainasettelua julkisen keskustelun ja tiedottamisen keinoin.
Joensuun Polkijoiden edustaja veti ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille katuajopajan, jossa ajettiin yhdessä keskusta-alueella (noin 7 km) ja käytiin läpi, miten
erilaisissa ympäristöissä tulee liikkua pyöräilijänä. Katuajopajasta tehtiin video, joka löytyy Joensuun kaupungin Youtube-kanavalta. Katuajopajoja on helppo toteuttaa kaiken ikäisille liikkujille, ja näin edistää turvallista liikennekulttuuria.
Työmatkat pyörällä
Koronapandemia on vähentänyt työntekijöiden tarvetta siirtyä kodista työpaikalle, mutta työmatkapyöräilyn edistämistä ei kannata unohtaa. Työnantajille ja kunnille koostetun vinkkilistan voit lukea Joensuun työmatkapyöräilyn kehittämisohjelman loppuraportistamme.
Lisäämällä pyöräilyä voidaan muun muassa pienentää arkiliikkumisen hiilijalanjälkeä ja edistää kuntalaisten terveyttä.
Lähteet
Joensuulaiset nuoret esimerkkinä turvallisen pyöräilyetiketin kehittämisessä 2020.
Joensuun kaupunki. Pyöräily ja jalankulku.
Jääskeläinen, Saara (toim.) 2018. Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma.
Venäläinen, Juhana, Ansio, Virpi & Lukkarinen, Jani 2018. Joensuun työmatkapyöräilyn kehittämisohjelma, Liikkumisen ohjauksen valtionavustushanke 2018.
Venäläinen, Juhana, Ansio, Virpi & Lukkarinen, Jani 2018. Joensuun työmatkapyöräilyn edistämisen toimenpideohjelma, Liikkumisen ohjauksen valtionavustushanke 2018. Loppuraportti.