Siirry sisältöön
Tietopankki
Aaro Harju

Vähemmistökin voi saada aikaan muutoksen

Kymmenen prosentin vähemmistö on tarpeeksi, jotta enemmistön mielipide voidaan saada muuttumaan.

Rensselaer Polytechnic Institute -yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa saivat selville jo vuonna 2011, että vallitsevan mielipiteen muuttamiseen riittää, jos kymmenen prosenttia ihmisistä uskoo järkähtämättä asiaansa. Tutkijat huomasivat, että tuon kymmenen prosentin ylittymisen jälkeen vähemmistön mielipide syrjäytti hyvin nopeasti aikaisemman, enemmistön oikeana pitämän mielipiteen. 

Suomessakin on kokemusta vähemmistövaikutuksesta

Toimittaja Marcus Ziemann tekemän, Ylen verkkosivuilla julkaistun artikkelin mukaan kyseessä on niin sanottu vähemmistövaikutus. Tämän vaikutuksen ansiosta Suomessakin on saatu aikaan monia muutoksia, kuten esimerkiksi sukupuolineutraali avioliittolaki. 

Nopeasti muutos ei kuitenkaan tapahdu, vaan pienen vähemmistön pitää pohjustaa enemmistön mielipidettä pitkään ja tehdä sitkeästi työtä sen hyväksi. Tarvitaan lujaa uskoa asiaan, määrätietoista työtä ja myös kykyä ottaa vastaan vastaiskuja enemmistön taholta.

Kyseessä ei ole uusi havainto

Käsitteen ”vähemmistövaikutus” teki tunnetuksi sosiaalipsykologi Serge Moscovic lähes viisikymmentä vuotta sitten. Vähemmistövaikutus on sekä järkeä että tunnetta. Kokemusten mukaan vähemmistövaikutus ei onnistu, jos muutosta yrittää aggressiivinen vähemmistö. Enemmistön mielipide ei muutu, jos vähemmistö herättää negatiivisia tunteita.

Sosiaalinen media on muuttanut mielipiteen muokkausta, mutta ihmisen ajattelu- ja toimintalogiikka ei ole muuttunut kovin paljon. Mielipiteet muuttuvat hitaasti, ja erityisesti arvomuutokset vievät aikaa. Sosiaalisen median avulla muutosprosesseja voi kuitenkin monipuolistaa ja nopeuttaa.

Sisältö pohjautuu Aaro Harjun artikkeliin ”Vähemmistö voi vaikuttaa”, joka julkaistiin Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä 7.9.2018.

Lue lisää: