Siirry sisältöön
Verkkolehti
Heta Mulari
Julkaistu 12.06.2025

Vertaisoppiminen — kumouksellista yhteisöjen vahvistamista

Vertaisoppiminen rakentaa yhteisöä ja osallisuutta. Tämä kävi ilmi sirkus- ja flowtaiteen tekemistä, kaupunkitilaa ja yhteisöllisyyttä tarkastelevassa tutkimuksessamme. Tutkimusta tehtiin viettäen aikaa eri paikkakunnilla aikuisille suunnatuissa, erilaisten sirkusyhteisöjen järjestämissä avoimissa treeneissä.

Oppiminen
Kaksi ihmistä heittelee keiloja tehdasmaisemassa.
Kuva: Andres Gomez, Unsplash

Tutkimuksen tekeminen ulottui moniin eri kaupunkitiloihin treenisaleista puistoihin ja festareille. Etnografiselle tutkimukselle tyypillisesti osallistuimme toimintaan laajalla skaalalla: hengailimme, juttelimme, söimme eväitä, treenasimme erilaisia sirkustaitoja jongleerauksesta hulavanteisiin ja ilma-akrobatiaan. Vaikka toiminnassa oli eroja paikkakuntien ja yhteisöjen välillä, tietyt elementit ja sosiaaliset käytänteet olivat yhteisiä. Yksi niistä oli vertaisoppiminen ja -opettaminen – sosiaalipedagoginen käytäntö, johon törmäsimme jo heti tutkimuskenttämme alussa.

Kaikki voivat opettaa

Vertaisoppimisen avainidea on yksinkertainen: kuka tahansa voi jakaa omaa osaamistaan ja kaikilla on jotain annettavaa yhteisölle. Avoimissa sirkustreeneissä vertaisopettaminen toimi käytännössä niin, että eri sirkusvälineitä tai -tekniikoita hallinneet jakoivat vapaamuotoisesti tietoaan ja osaamistaan muille.

Vertaisoppimisessa kuka tahansa voi jakaa omaa osaamistaan ja kaikilla on jotain annettavaa yhteisölle.

Vertaisopettaminen ulottui kokonaan uusiin välineisiin tai tekniikoihin tutustumisesta pidempään harrastaneiden keskinäiseen dialogiin, jossa jaettiin omaa osaamista ja vaikkapa juuri opittuja uusia temppuja. Vertaisopetushetket olivat vapaamuotoisia ja muodostuivat tilannesidonnaisesti sekä lyhyiksi että pidemmiksi tuokioiksi.

Yhteisön rakentaminen ja osallisuus 

Vertaisopettaminen laajeni avoimissa sirkustreeneissä uusien taitojen oppimisesta yhteisöllisiin merkityksiin. Uusille tulokkaille – myös meille tutkijoille – vertaisopettaminen ja -oppiminen oli ensimmäinen mahdollisuus tutustua muihin ja kokea olevansa osa porukkaa ja treenitilaa. Ulkopuolisuuden ja epävarmuuden tunne hälveni yhteisen tekemisen myötä.

Yksi haastattelemistamme pitkän linjan sirkusharrastajista kommentoi tarkkanäköisesti vertaisopettamisen moniulotteisia merkityksiä: ”Osallistujat saa sieltä semmoista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ne saa treenivinkkejä. Ne voi jakaa omaa osaamista, olla osallisena siihen.” Vertaisopettamisessa ja -oppimisessa sirkustaidot nivoutuvatkin tiiviisti osallisuuden ja kuulumisen tunteisiin ja kokemuksiin.

Vertaisopettamishetkiä voi tarkastella myös kinesteettisen empatian käsitteen kautta. Kinesteettisellä empatialla tarkoitetaan kehollista eläytymistä toisen liikekieleen ja kokemuksiin yhteisen tekemisen kautta (esim. Parviainen 2002). Virittyminen yhteiseen, keholliseen tekemiseen voi osaltaan hälventää opettaja-oppilas-suhteita ja luoda tilaa uudelle, yhteiselle ymmärrykselle ja nonverbaaliselle tutustumiselle. Itse koimme näitä tilanteita tutkimuskentällä muun muassa yksinkertaisia koreografiapätkiä harjoitellessamme, joihin meitä pyydettiin spontaanisti mukaan.

Vertaisopettaminen yhteisöjen kriittisenä sosiaalipedagogisena toimintana

Sinänsä yksinkertainen ajatus, oman osaamisen jakaminen muille ja muilta oppiminen vapaamuotoisissa tilanteissa, voi tuntua yhteiskunnassamme välillä jopa kumoukselliselta. Uusliberalistiset arvot painottavat suoraviivaista tavoitteellisuutta ja päämäärätietoisuutta. Myös opettaja-oppilas -roolit ja hierarkkiset valtasuhteet istuvat usein tiukassa.

Oman osaamisen jakaminen muille ja muilta oppiminen vapaamuotoisissa tilanteissa voi tuntua yhteiskunnassamme välillä jopa kumoukselliselta.

Vertaisopettaminen avaa näkökulmia yhteisölliseen oppimiseen ja sitä kautta muotoutuviin kuulumisen kokemuksiin: yhteenkietoutuva opettaminen ja oppiminen voi olla paitsi sosiaalinen käytäntö, myös toimintaa ohjaava arvo (ks. myös Bessone, Mulari & Walsh 2024). Vapaamuotoista vertaisoppimista tapahtuu jatkuvasti ja huomaamattakin monissa eri konteksteissa yhteisöistä järjestöihin – olisikin tärkeää huomata, tuoda näkyväksi ja nostaa esiin näitä hetkiä osaamista ja yhteisöllisyyttä rakentavana toimintana.

Kirjoitus perustuu etnografiseen Into the Flow -tutkimushankkeeseen, jota teimme yhdessä kollegani Maaria Hartmanin kanssa vuosina 2021—2024. Hankkeessa tutkittiin sirkus- ja flowtaiteilijoiden näkemyksiä muun muassa taiteen tekemisestä, kaupunkitilasta ja yhteisöllisyydestä.

Kasvokuva Heta Mularista

Heta Mulari

Nuorisotutkija, Tampereen yliopisto

Heta Muurisen (FT) tutkimuksellisiin kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat nuorten ja nuorten aikuisten ala- ja kaupunkikulttuurit, audiovisuaalinen ilmaisu ja digitaaliset kulttuurit sekä laadullisten tutkimusmenetelmien kehittäminen.

Lähteet

Parviainen, Jaana (2002) Kinesteettinen empatia. Pohdintoja Edith Steinin empatiakäsityksen ulottuvuuksista. Teoksessa Leila Haaparanta & Erna Oesch (toim.) Kokemus. Tampere: Tampere University Press, 325–338

Bessone, Ilaria, Mulari, Heta & Walsh, Ian (2024) Circus Transformation Advanced: Research Report on the Impact of Circus Training for Trainers Programmes. Sorin Sirkus & Caravan Circus Network.


Artikkeliin liittyvät asiasanat:

Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti

Lehti sisältää artikkeleita, jotka auttavat järjestötoimijoita kehittämään oman järjestönsä toimintaa ja nostavat esiin laajemmin ajankohtaisia kansalais- ja järjestötoiminnan teemoja.

Liity postituslistalle

Päätoimittaja
Anneliina Wevelsiep

Toimituskunta
Maija Borén
Annamari Martinviita

Toimitussihteeri
Maija Borén