Oppiminen on perille pääsyä jatkuvalla vaellusmatkalla
Vapaa sivistystyö on saanut uuden pitkälti uudistavaan oppimiseen pohjaavan tiekartan, joka tähtää vuoteen 2030.
OppiminenTulevaisuutta hahmotellaan kolmen toisiinsa kietoutuneen muutospolun avulla: ekososiaalisesti kestävä, tunnistettu ja tunnustettu sekä ketterästi kehkeytyvä vapaa sivistystyö. Tiekartta on tietoisesti kirjoitettu väljästi ja antaa tilaa sivistystyön monimuotoisuudelle.
Lähdemme nyt pienelle tulevaisuuden suunnistusretkelle elinikäisen oppimisen poukkoileville poluille. Sivistys toimii kompassina ja kartta kuvaa mutkaista maastoa, josta olisi päästävä seuraavalle rastille. Mistä löytää kompassin avulla suunnan? Pysähdymme oivallusten kautta metsän tarjoamille taukopaikoille.
Eksyvä löytää
”Keskellä metsää yllättää aukea, jonka vain eksynyt löytää.” Tämän elämänviisauden on kirjoittanut ruotsalainen runoilija ja nobelisti Tomas Tranströmer. Tiekartan polkukaan ei kulje suoraviivaisen koulutusputken läpi – putkinäkö toimii, kun katsoo kiikarilla lintujen liikehdintää, mutta ei vie haastavassa maastossa seuraavalle rastille. Oivallukset syntyvät useammin, jos hakeudutaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Oppiminen syntyy lähes aina yhteistuumailun tuloksena.
Nuorena partiolaisena muistan olleeni kaverini kanssa pahasti eksyksissä Nuuksion kansallispuistossa. Tarkka olinpaikka löytyi yhteisen tuumaustauon jälkeen. Oppiminen syntyy lähes aina yhteistuumailun tuloksena.
Kätketyt arvot löytyvät
Oppiminen nähdään nykyään yhä entistä kokonaisvaltaisemmin – kansainvälisessä koulutuspuheessa viljellään sanontaa holistic adult learning and education. Tämä kehitys sopii hyvin tiekarttaan, jossa ekososiaalisesti kestävä sivistystyö toimii koko laajan järjestö- ja oppilaitoskentän muutospolkuna.
Oppimisen kätketyt arvot ja aarteet tulee kääntää arkikielelle.
Tiekarttatyössä tunnistetaan vapaan sivistystyön ydinarvoiksi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutuminen käytännön arjen tasolla – kun nämä arvot toteutuvat olemme asian ytimessä. Arjen toiminnan keskellä on syytä välillä kaivaa esille järjestön tai oppilaitoksen kätketyt arvot ja aartet. Oppimisen kätketyt arvot ja aarteet tulee kääntää arkikielelle.
Näkyvän ja näkymättömän vuorovaikutus
Vapaan sivistystyön pitkäaikainen unelma on päästä ns. kartalle osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää. OKM:n kartalta se puuttui, mutta lopulta uuttera vaikuttamistyö tuotti tulosta: vapaa sivistystyö muodosti oman alueensa yhdessä taiteen perusopetuksen kanssa.
Oppiminen on näkyvän ja näkymättömän vuorovaikutusta.
Sivistyksen kompassi näyttää nyt suunnan kohti metsässä olevaa koskea. KOSKI-tietovarantoon virtaa yhä enemmän osaamisperusteisia opintokokonaisuuksia ja kurssikuvauksia, jotka tarjoavat uuden kanavan osaamisen näkyväksi tekemiseen. Sivistyksen vapaassa virrassa ovat myös mukana näkymättömät maailmat kaiken taiteellisen luomistyön taustalla. Oppiminen on näkyvän ja näkymättömän vuorovaikutusta.
Ketterä ja kehkeytyvä vapaa sivistystyö
Miten vapaa sivistystyö löytää maaliin tiekartan maastossa? Lyhyt vastaus on: siihen tarvitaan ketteryyttä ja kaveruutta. Tiekartta puhuu lämpimistä verkostoista, joiden avulla uudet ideat ja ilmiöt kehkeytyvät ja voimistuvat kumppanuuksien kautta. Tiekartan sanoin: Kehkeytyvä sivistystyö vaatii uudenlaisia lämpimiä verkostoja ja strategisia kumppanuuksia muiden muutostoimijoiden kanssa. Oppimismatka jatkuu, vaikka olisikin maalissa. Ajatuksesta syntyi aforismi: Oppiminen on perille pääsyä jatkuvalla vaellusmatkalla.
Lähteet
Vapaan sivistystyön tiekartta 2030 suomen, ruotsin ja englannin kielellä.
Tomas Tranströmer: Kootut teokset. Suom. Caj Westerberg (Tammi 2011)