Siirry sisältöön
Verkkolehti
Minna Lepistö
Julkaistu 08.03.2019

Ihmisiä varten – sitä on palvelumuotoilu

Palvelumuotoilun käytännön merkitys ja hyödyt omalle toiminnalle kirkastuvat, kun pääsee itse osaksi merkitykselliseltä tuntuvaa palvelumuotoiluprosessia.

Järjestötyö
Henkilöt käyttävät legopalikoita apuna palvelumuotoilukoulutuksessa.
Palvelumuotoilukurssin antia olivat erilaiset visuaaliset työpohjat ja kehittämistyötä tukevat uudet menetelmät. Kuva: Minna Lepistö

Palvelumuotoilusta kohistaan nyt monella toimialalla, mutta trendikkään termin syvin ydin jää helposti kellumaan sameaan käsitteiden lampeen, josta lumpeenlehdet eivät tahdo löytää pintaan. Vaikuttaa siltä, että palvelumuotoilun käytännön merkitys ja hyödyt omalle toiminnalle kirkastuvat vasta, kun pääsee itse osaksi merkitykselliseltä tuntuvaa palvelumuotoiluprosessia. 

Kouluttautumassa ja oppimassa vertaisilta 

Vuoden alussa parikymmentä yhdistyksissä ja järjestöissä toimivaa vapaaehtoista ja palkattua työntekijää lähti selvittämään, voisiko palvelumuotoilu tuoda raikkaita ajatuksia oman toimijuuden tueksi. Muutosmuotoilija Milla Mäkinen ja palvelumuotoilija Saara-Sisko Jäämies kouluttivat ja kulkivat oppimiseen virittäytyneen joukkomme rinnalla. Kurssin järjestäneen opintokeskus Kansalaisfoorumin koulutussuunnittelijana pääsin osalliseksi ryhmän kehittämisenergiasta ja syventämään samalla omaa ymmärrystäni palveluista, muotoilusta ja ihmiskeskeisestä ajattelutavasta.  

Viisipäiväisen koulutuksen opiskeluviikonloppujen välillä työstimme oman järjestön toimintaan liittyvää projektia. Kurssille osallistuneet yhdistyskoordinaattori Soile Pylsy Mothers in Business MiB ry:stä ja viestintäjohtaja Jaana Kymäläinen Setlementtiliitosta sukelsivat ensimmäistä kertaa palvelumuotoilun maailmaan. Lyhyessä ajassa heille oli jo hahmottunut palvelumuotoiluajattelun kokonaisvaltaisuus. Kurssin keskeiseksi anniksi he kokivat erilaiset visuaaliset työpohjat ja menetelmät, joita kehittämistyön tukena käytetään ja uskoivat niiden tulevan tarpeeseen järjestötyön arjessa.   

Tapauskuvaukset Pylsyn ja Kymäläisen kurssilla työstämistä projekteista

Tapaus: Vapaaehtoisten palveluiden parantaminen

Soile Pylsy, Mothers in Business MiB ry

Mihin etsit vastausta?
Miten yhdistyksen vapaaehtoistoimintaa voi kehittää entistä paremmaksi? Miksi innostus vapaaehtoisena toimimiseen toisinaan katkeaa, ennen kuin on kunnolla alkanutkaan? Minkälaista tukea vapaaehtoiset tarvitsevat?

Mitä teit?
Yhdistyksen uusi työntekijä testasi vapaaehtoisena aloittamisen vaiheet ja havainnoi yksityiskohtaisesti, miten matka vapaaehtoisuuteen sujuu. Lisäksi laadimme kollegoiden kanssa kolmannen vuosittaisen verkkokyselyn vapaaehtoisina toimiville.

Mitä seuraavaksi?
Kehitystyö jatkuu tiedonkeruuvaiheen tulosten analysoinnilla. Tulokset määrittävät kehitystyön seuraavat askelmat.

Tapaus: Jäsenpalveluiden tarve ja kohdentaminen

Jaana Kymäläinen, Suomen Setlementtiliitto

Mihin etsit vastausta?
Mitä jäsenpalveluita liiton jäsensetlementeissä tarvitaan? Miten olemassa olevia palveluita tulee kehittää?

Mitä teit?
Käytin jäsenpalveluidemme kehittämisen suunnitteluun yhtä koulutuksessa opittua prosessimallia, jonka mukaisesti prosessin alussa tietoa kerätään paljon. Suunnittelin vuoropuheluun ja toiminnallisiin työtapoihin pohjautuvan työpajan, joka toteutetaan jäsenkentän yhteisillä päivillä. Pajan lisäksi laadin verkkokyselyn työpajan sisältöjä vastaavilla painopisteillä.

Mitä seuraavaksi?
Työpaja toteutuu huhtikuun lopussa ja sen antia vahvistetaan verkkokyselyllä sekä muutamilla syvähaastatteluilla. Näiden pohjalta muotoilemme kollegoidemme kanssa palvelupaketit, joiden tarkoituksena on helpottaa erikokoisten jäsensetlementtien arkea.

Rohkeasti toimimaan

Omat ajatukseni palvelumuotoilun polulla ovat olleet haparoivia varpaan uittamisia laiturin nokasta, mutta hiljalleen lammen vesi alkaa lämmetä niin, ettei sinne pulahtaminen enää kamalasti jännitä. Alun ajatus, että ”enkös mä oo aina palvelumuotoillut, oonhan mä ajatellut niiden ihmisten osallisuutta, joita varten töitä teen”, alkaa muuttua ymmärrykseen siitä, että omaa toimintaa voi harjaannuttaa vielä monipuolisemmin toimijakeskeiseen suuntaan. 
 
Olen opiskellut palvelumuotoilua muutaman vuoden ajan ja edelleen saan uusia oivalluksia sen parissa. On lohdullista, että epäonnistuakin saa, sillä kaikki kokeilut vauhdittavat oppimista. Palvelumuotoiluajattelemalla paremmaksi? Opas järjestö- ja yhdistystoimijoille -kirjan (2018) kirjoittanut Milla Mäkinen toteaa, että epäonnistumisia kannattaa syleillä, eikä pelätä tai peitellä. Tällä ajatuksella lähden kiepsauttamaan omia työtapojani yhä toimijakeskeisempään kehittämiseen. On mukavaa, että kanssani tällä matkalla on yhä laajeneva joukko muitakin yhdistys- ja järjestötoimijoita. 

Minna Lepistö

Minna Lepistö

koulutussuunnittelija, Kansalaisfoorumi


Artikkeliin liittyvät asiasanat:

Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti

Lehti sisältää artikkeleita, jotka auttavat järjestötoimijoita kehittämään oman järjestönsä toimintaa ja nostavat esiin laajemmin ajankohtaisia kansalais- ja järjestötoiminnan teemoja.

Liity postituslistalle

Päätoimittaja
Anneliina Wevelsiep

Toimituskunta
Mari Tapio
Kukka-Maaria Vuorikoski

Toimitussihteeri
Riitta Liski