Muutospaineiden ja leikkausuhkien alla järjestövaikuttamisen monet keinot ovat tarpeen. Lobbausta voidaan tehdä sekä reaktiivisesti että pitkäjänteisesti, kun halutaan vaikuttaa toimintaedellytyksiin liittyviin päätöksiin ja niiden valmisteluun. Vaikuttamistyötä tehdään myös sosiaalisessa mediassa, jonka eettistä toimintaa säätelevät tarkat ohjeet. Opintokeskukset ovat olleet yli 100 vuoden ajan mukana yhteiskunnan eri kehitysvaiheissa kouluttamassa ihmisiä toimimaan vaikuttajina ja tekemään kansalaisyhteiskuntaa vahvistavia aloitteita ja kehittämisehdotuksia.
Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti
Lehti sisältää artikkeleita, jotka auttavat järjestötoimijoita kehittämään oman järjestönsä toimintaa ja nostavat esiin laajemmin ajankohtaisia kansalais- ja järjestötoiminnan teemoja.
Lobbaaminen on vaikuttamistyötä ja mielipiteen tai tiedonvaihtoa sellaisten tahojen kanssa, jotka valmistelevat tai tekevät päätöksiä. Kysyimme vinkit kahdelta kokeneelta lobbaajalta, jotka kouluttavat järjestöjä vaikuttamistyöhön opintokeskuksissa.
Järjestöjen tekemä vaikuttajayhteistyö vaatii järjestöltä kuluttajansuojalain ja sosiaalisen median sovellusten merkitsemiskäytäntöjen tuntemusta, mutta voi tuoda merkittävää näkyvyyttä toiminnalle.
Opinnollisen toiminnan kautta on edistetty monia tärkeitä asioita. Se on lisännyt suomalaisten tietotaitoa, aktiivisuutta sekä halua toimia. Näin on edistetty kansalaisten osaamista ja vahvistettu osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja demokratiaa.
Ehdota juttua lehteen
Haluatko ehdottaa meille juttuaihetta tai kirjoittaa itse Kansalaisyhteiskunnan verkkolehteen? Otamme mielellämme vastaan teema- ja juttuehdotuksia. Lehteä tehdään vapaaehtoispohjalta, joten emme maksa palkkioita jutuista.