Siirry sisältöön
Tietopankki
Leo Stranius

Kuluttajavaikuttaminen tuo asiakkaita eettiselle yrittäjälle

Porkkanamafia oli ensimmäisiä suomalaisia kuluttajavaikuttamisen ryhmiä. Sen idea oli ohjata asiakasvirrat ympäristöystävällisiin liikkeisiin.

Kuluttajavaikuttaminen on yksi uuden kansalaisvaikuttamisen muoto. Siitä hyvä esimerkki on Porkkanamafia. Liikkeen laittoi liikkeelle Roope Mokka, ajatushautomo Demos Helsingin tutkija, syksyllä 2008. Innoittajana toimi Carrotmobin perustajan, sanfranciscolaisen Brent Schulkinin video Carrotmob Makes It Rain.

Ideana on koota suuri ryhmä kuluttajia ja käyttää sen ostovoimaa neuvotteluvalttina. Kyse on kuluttajavaikuttamista, jossa yrityksille tarjotaan boikotoinnin sijaan porkkanaa. Porkkanamafia kilpailutti yrityksiä ympäristöystävällisyydellä ja palkitsi parhaan ostotempauksella. Tarkoituksena ei ollut lisätä kulutusta vaan suunnata sitä entistä ympäristö- ja ilmastoystävällisemmin.

Ensimmäiset tempaukset

Porkkanamafian ensimmäinen kuluttajaisku oli 27.9.2008 Helsingin Juttutuvassa. Ravintola oli luvannut 51 prosenttia illan lisämyynnistä energiatehokkuuden parantamiseen. Tätä ennen Porkkanamafia oli ”kilpailuttanut” Helsingin keskustan alueen ravintoloita sen suhteen, kuka on valmis pistämään eniten tempauksen aikaansaamista lisätuotoista energiatehokkuushankkeisiin. Seuraava tempaus toteutettiin Tampereella 7.11.2008.

Porkkanamafia oli epämuodollinen joukko toimijoita, jolla ei ollut virallista organisaatiota. Tällainen toimintatapa on tyypillinen uusille vaikuttamisen ja aktivismin muodoille yleisemminkin. Toimintaa leimaa vakavuuden sijaan positiivisuus ja performatiivisuus.

Ei aktivismia vaan vaikuttamista

Kansalaisvaikuttamisen näkökulmasta on kiinnostavaa, että toimijat itse eivät halua määritellä itseään aktivisteiksi (vrt. talonvaltaus). Identiteetiltään kyse on tavallisista kansalaisista ja kuluttajista. Usein uudessa epämuodollisessa kansalaistoiminnassa tehdään selkeää pesäeroa perinteiseen aktivismiin nähden.

Sisältö pohjautuu Leo Straniuksen tekstiin ”Boikoteista Porkkanamafiaan”, joka on julkaistu aiemmin tällä sivustolla.

Lue lisää: